Halk Müziğinin Aktarımında Kaynak Kişilerden Faydalanma: Musa Eroğlu ve kaynaklık Ettiği Türküler Üzerine Bir Anlatı Araştırması
Citation
Gerekten, S. E. (2021). Halk Müziğinin Aktarımında Kaynak Kişilerden Faydalanma: Musa Eroğlu ve kaynaklık Ettiği Türküler Üzerine Bir Anlatı Araştırması. Eurasian Journal of Music and Dance, (18), 215-231. https://doi.org/10.31722/ejmd.956647Abstract
Halk müziği geleneğinin aktarımı, üstatlık kültürü çerçevesinde bu kültürün taşıyıcılığını üstlenen ve icracılık, bestecilik vesöz yazarlığı gibi yetkinlik alanlarını kendi edebi-müzikal kimliklerinde birleştiren ustalar ile onların çıraklarının arasındaşekillenen öğretim süreçleri ile sağlanmıştır. Bu bağlamda, gelişen teknolojik imkanları ve iletişim olanaklarını kullanarak yaşayan üstatlardan onlar yaşamakta iken, bahsi geçen öğretim süreçlerinde işe koşulabilecek kişisel tanıklıklarına dayanantarihsel anekdotları, verileri ve görüşleri elde etme düşüncesi değer kazanmaktadır. Bu bağlamda, bu araştırma, çoğu zamankaynak kişi olarak eserlerin doğrudan üreticisi konumunda olan üstatlardan birincil veri kaynağı olarak istifade edebilmeyiörneklemeyi amaçlamaktadır. Türk Halk Müziğinde üstatlık mertebesine ulaşmış olan Musa Eroğlu’nun, bestecilik, icracılıkve öğreticilik gibi çok yönlü müzikal kimliği ekseninde geleneğin aktarımına sunduğu katkılar onu çalışmanın konusu halinegetirmiştir. Musa Eroğlu ile onun repertuvarda kaynaklık ettiği türküleri odak noktasına alan araştırma, nitel bir çalışmadır vebir anlatı araştırması denemesidir. Yarı yapılandırılmış sorulara dayanan görüşmeler yoluyla elde edilen verilerin içerikanalizine tabi tutulmasının ardından her bir türkü özelinde oluşturulan temalar okuyucuya sunulmuştur. Araştırma sonucunda,örneklem türküler çerçevesinde; Eroğlu'nun kaynak kişilik tecrübelerine, tamamlayıcı derleme bilgilerine, günümüz öğretimsüreçlerinde dolaylı ya da doğrudan işe koşulabileceği düşünülen ayrıntılara ve halk müziğinde üretim döngüsü bağlamında yeni eserlerin ortaya konma şekline dair ipuçlarına erişilmiştir. The transmission of folk music tradition has been ensured by the teaching processes shaped between the masters and theirapprentices, who undertake the carrier of this culture within the framework of the mastery culture and combine theircompetence areas such as performing, composition and songwriting in their own literary-musical identities. In this context,the idea of obtaining historical anecdotes, data and opinions based on personal testimonies that can be used in theaforementioned teaching processes while they are still alive by using the developing technological opportunities andcommunication opportunities gain value. In this context, this research aims to exemplify being able to benefit from themasters, who are often the direct producers of the works as an informant, as a primary data source. The contributions of MusaEroğlu, who has reached the level of mastery in Turkish Folk Music, to the transmission of the tradition in the axis of hisversatile musical identity such as composition, performance and teaching have made him the subject of the study. Theresearch focusing on Musa Eroğlu and the folk songs that he sourced in the repertoire is a qualitative study and a narrativeresearch experiment. After the content analysis of the data obtained through interviews based on semi-structured questions,the themes created for each song were presented to the reader. As a result of the research, within the framework of samplefolk songs; Eroğlu's informant experiences, complementary compilation information, details that can be used indirectly ordirectly in today's teaching processes, and clues about the way new works are presented in the context of the production cyclein folk music have been reached.
Source
Eurasian journal of music and danceVolume
1Issue
18URI
https://doi.org/10.31722/ejmd.956647https://hdl.handle.net/20.500.12508/2510
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejmd/issue/63535/956647