Satranç oyun kontrolüne yönelik türkçe komutların yapay zeka ile algılanması
Citation
Karaca, G. (2022). Satranç oyun kontrolüne yönelik türkçe komutların yapay zeka ile algılanması. (Yüksek Lisans Tezi). İskenderun Teknik Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Hatay.Abstract
Tez kapsamında hareket yetenekleri kısıtlanmış bireylerin kafe, engelli bireyler için
oluşturulmuş sosyal merkezlerde kullanabilecekleri satranç oynayan bir çalışma
geliştirilmektedir. Uzuvları olmadan doğan ve belirli bir kaza ya da hastalıktan dolayı
uzuvlarını kaybetmiş kişilerin tedavi edilme şansları olmasa da sosyal hayatlarına devam
edebilmeleri için yardımcı olacak bir çalışma yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışma ile
engelli bireylerin sosyalleşmesinin yanı sıra rehabilite olmalarına da yardımcı olunması
hedeflenmektedir. Satranç modülü, insan bilgisayar etkileşim modülü ve yapay zeka
modülü olmak üzere üç yapıdan oluşmaktır. Ayrı ayrı çalışan bu yapılar bir arada çalışan
bir sistem haline dönüştürülmüştür. 86 erkek, 65 kadın olmak üzere 151 kişiden alınan
43790 ses kaydı kullanılarak bir sistem geliştirilmiştir. Ses kayıtlarından öznitelik çıkarma
yöntemi olarak mel frekanslı kepstral katsayıları (MFKK) ve gammatone kepstral
katsayıları (GTKK) yöntemi kullanılmıştır. Çıkarılan bu özniteliklere maximum
normalizasyonu uygulanmıştır. Çıkarılan özniteliklere k en yakın komşu (k-EYK), destek
vektör makinesi (DVM), naive bayes ve çok katmanlı ağlar (ÇKA) ile sınıflandırma
işlemlerinin yanı sıra Evrişimli Sinir Ağları (ESA) modeli kullanılarak sınıflandırma işlemi
yapılmıştır. ESA modelinde MFKKve GTKK yöntemi ile elde edilen veri setleri
kullanılmıştır. %85 üstünde başarım elde edilmiştir ve kişi bazlı sonuçlar ile de %93
başarım elde edilmiştir. Within the scope of the thesis, a chess-playing study is being developed that individuals
with limited mobility can use in cafes and social centers created for disabled individuals. It
is aimed to carry out a study that will help people who were born without limbs and lost
their limbs due to a certain accident or disease, so that they can continue their social lives
even if they do not have a chance to be treated. With this study, it is aimed to help people
with disabilities in their rehabilitation as well as their socialization. It consists of three
structures: chess module, human-computer interaction module and artificial intelligence
module. These structures, which work separately, have been transformed into a system that
works together. A system was developed using 43790 voice recordings taken from 151
people, 86 men and 65 women. Mel frequency kepstral coefficients (MFCC) and
gammatone kepstral coefficients (GTCC) method were used as feature extraction method
from sound recordings. Maximum normalization was applied to these extracted features. In
addition to classification processes with k nearest neighbor (k-NN), support vector
machine (SVM), naive bayes and multilayer networks (ÇKA), the extracted features are
classified using Convolutional Neural Networks (CNN) model. Data sets obtained by
MFCC and GTCC methods were used in the CNN model. More than 85% success has
been achieved and 93% success has been achieved with person-based results.