Âşık Daimi’nin Hayatı ve Eserleri Üzerine bir İnceleme
Künye
Yaşar, S. Karataş, C. (2022). Âşık Daimi’nin Hayatı ve Eserleri Üzerine bir İnceleme. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (104), 29 - 51. https://doi.org/10.34189/hbv.104.003.Özet
Âşık, farklı yetişme tarzlarıyla kimlik kazanan, değişik konularda doğaçtan şiir söyleyebilen ve bunları sazı eşliğinde icra edebilen gezgin ya da yerel halk şairi olarak tanımlanan kişidir. Âşıklar, kökleri İslamiyet’ten önceki Orta Asya Türk kültürüne dayanan ve değişik Türk kavimlerinde farklı adlarla bilinen halk sanatçılarıdır. Bu kadim kültür içinde büyücülükten müzisyenliğe kadar birçok görev üstlenmişlerdir. Yaşadıkları dönemde halkın çeşitli olaylar karşısındaki duygu ve düşüncelerini ifade etmekte önemli bir rol oynamışlardır. Anadolu’da da âşıklar toplumsal birlikteliği pekiştirmek, insanları aynı duygu çerçevesinde birleştirmek ve sözlü mirası gelecek kuşaklara aktarmak açısından önemli bir misyon üstlenmişlerdir. Bu kapsamda kendilerinden önceki dönemin toplumsal hafızası olmuş ve bulunduğu döneme de ışık tutmuşlardır. Bu çalışmanın ana hedefi, âşıklık geleneği içerisinde 20. yüzyılın önemli temsilcilerinden olan Âşık Daimi’nin kaynak kişi olarak TRT repertuvarına kayıtlı eserlerinin incelenmesidir. Âşık Daimi’nin eserlerinde genel olarak tasavvufi konuların yanı sıra toplumsal olayların da önemli bir yer tuttuğu görülmektedir. Bunun yanı sıra Daimi’nin âşıklık geleneği içinde yetişme tarzı, sazındaki ustalığı ve ortaya koyduğu ürünlerdeki zenginlik de onu önemli kılmaktadır. Yöntem olarak literatür taraması ve görüşme teknikleri kullanılarak veriler elde edilen araştırmada, Âşık Daimi’nin hayatı ve âşıklık geleneğindeki yerinin yanı sıra TRT Repertuvarı’nda kaynaklık ettiği 22 eserin detaylı bir şekilde edebî ve müzikal açıdan incelenmesine yer verilmiştir. Bu kapsamda edebî açıdan eserin şiirsel yapısı göz önüne alınarak nazım türü, nazım birimi, hece ölçüsü, uyak düzeni, konusu ve eserlerinde kullanılan mahlaslar; müzikal açıdan ise eserin ezgisel yapısı göz önüne alınarak türü, makam dizisi, seyir özelliği, ses genişliği, ritmik yapısı, metrik örgüsü ve biçimi değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Ek olarak, Orta Asya’dan Anadolu’ya âşıklık ve âşıklık geleneğinin tarihsel sürecinin detaylarına değinilen çalışmada, geleneğin günümüzdeki işlevselliği de irdelenmiştir. A minstrel is a person who is defined as a traveller or local folk poet who gains an identity with different
upbringings, can sing poems on different subjects and perform them to the accompaniment of the instrument.
Minstrels are folk artists whose roots go back to the Turkish culture of Central Asia before Islam and are
known by different names in different Turkish tribes. In this ancient culture, they took on many duties
from sorcery to musician. During the period they lived, they played an important role in expressing the
feelings and thoughts of the people against various events. In Anatolia, minstrels have undertaken an
important mission in terms of reinforcing social unity, uniting people within the framework of the same
feeling, and transferring the oral heritage to future generations. In this context, they became the social
memory of the period before them and shed light on the period they are in. The main aim of this study is to
examine the works of Âşık Daimi, one of the important representatives of the 20th century in the minstrelsy
tradition, registered in the TRT Repertoire as the source person. In the works of Âşık Daimi, it is seen that
social events have an important place in addition to mystical issues in general. In addition to this, Daimi's
upbringing in the minstrelsy tradition, his mastery in the instrument and the richness of the products he
produced make him important. In the research, in which data were obtained by using literature review and
interview techniques as a method, the life of Âşık Daimi and his place in the minstrelsy tradition, as well as
a detailed literary and musical analysis of 22 works that he sourced in the TRT repertoire were included. In
this context, considering the poetic structure of the work in literary terms, verse type, verse unit, syllabic
meter, rhyme scheme, subject and pseudonyms used in his works; in musical terms, considering the
melodic structure of the work, its genre, maqam sequence, rhythm feature, sound width, rhythmic structure,
metrical pattern and form were evaluated. In addition, in the study, in which the details of the historical
process of the minstrelsy and minstrelsy tradition from Central Asia to Anatolia are mentioned, the current
functionality of the tradition is also examined.
Kaynak
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma DergisiSayı
104Bağlantı
https://doi.org/10.34189/hbv.104.003.https://dergipark.org.tr/tr/pub/tkhcbva/issue/73734/1153332
https://hdl.handle.net/20.500.12508/3029